Huidoneffenheden

Wat verstaan wij onder huidoneffenheden?

Dit zijn kleine goedaardige huidafwijkingen die wij kunnen behandelen middels verschillende behandelmethoden. Voorbeelden hiervan zijn:
- Milia
- Fibromen
- Xanthelasma

Wat zijn milia?

Een ander woord voor milia is een gerstekorrel en dit zijn onschuldige bultjes die op iedere leeftijd kunnen voorkomen. Het is nog onbekend hoe deze ontstaan. Mogelijk is er sprake van een verstopping van de talgklier afvoergangetjes in de opperhuid zonder dat er een ontstekingsreactie plaatsvindt, zoals bij acne wel het geval is.

Eventueel kan de huidtherapeut deze verwijderen met behulp van een naaldje.

Wat zijn fibromen?

Fibromen zijn goedaardige huidgezwelletjes en worden ook wel steelwratjes genoemd. Medische termen zijn fibroma molle (= weke fibromen) , fibroma pendulans (= gesteelde fibromen) of skin tags (= huid aanhangsels). Ze komen vaak voor in de hals, onder de oksels, in de liezen of onder de borsten.

Het is nog onduidelijk hoe deze gezwelletjes ontstaan. Er bestaat wel enige relatie met overgewicht en hormonen (ontstaan vooral na de menopauze).

Eventueel kan de huidtherapeut deze verwijderen middels een laser door deze zogenoemd te coaguleren.

fibroom-huidenlaserkliniekzeeland

Wat is Xanthelasma?

Xanthelasma palpebrare zijn goedaardige plaatselijke platte vetophopingen (= xanthelasma) op en rondom de oogleden (= palpebrare). Deze afwijkingen worden vaak gezien bij oudere mensen of bij mensen met een middelbare leeftijd. Soms zijn deze vetbultjes een uiting van een te hoge bloedcholesterol gehalte.

Het ontstaat door een stoornis in de (plaatselijke) vetstofwisseling. Bij sommige mensen is de bloedcholesterol gehalte te hoog; bij anderen echter normaal. De aandoening kan in de familie vóórkomen en wordt ook beschouwd als een vorm van huidveroudering.

Wat zijn de mogelijke oorzaken?

- Een hoog of laag cholesterol gehalte
- Een leveraandoening
- Een stofwisselingsstoornis
- Suikerziekte
- Een aandoening aan de galwegen
- Bij vrouwen: de overgang

Bij ons kunt u terecht voor het plastische chirurgie verwijderen van de Xanthelasma, dit wordt gedaan door de plastische chirurg.

Bekijk
Sleep